søndag 18. juni 2017

Sommeravslutning i barnehagen til Erik


Noen sommeravslutninger er ikke som andre.
Erik sin siste sommeravslutning i Gartnerveien spesialbarnehage var en rørende og vemodig avslutning.
Til høsten er han førsteklassing på Haug spesialskole🙌
Vi er evig takknemlig for at det finnes ett slikt tilbud i Bærum kommune, for i fellesskolen har ikke Erik noenting å gjøre.


GartnerRock presenterer Lille Petter Edderkopp på utescenen😀
Bildet er tatt med tillatelse fra barnehagen.

Storebror skal over i femte klasse og traff sitt fadderbarn forrige mandag. Siden han hadde glemt igjen matpakka i gangen, kjørte jeg innom skolen og traff han og fadderbarnet i skolegården.
Så spennende jeg så at det var for det lille fadderbarnet denne dagen, og så stor plutselig min egen førstefødte var!


Da jeg satte meg i bilen igjen, slo tanken meg: Men hva med Erik? Han er jo også en førsteklassing! Han er like stor/liten som den gutten jeg møtte i skolegården!
Selvsagt er han det, han er bare så annerledes. Og tanken på hva om Erik hadde vært frisk, kom opp i bevisstheten igjen.

Og så tillot jeg meg å tenke litt på det - for, om jeg er lei meg på vegne av Erik, om jeg er lei meg på mine egne vegne, om jeg synes det er tungt å løfte og føler at jeg ikke alltid strekker til for han
- så kan jeg ikke tenke meg et liv uten han heller - Han har blitt en del av normalen for meg nå.

Og hadde han vært mer normal, da hadde det sikkert vært noe annet jeg bekymret meg for.
(Det er vel bare sånn vi mennesker er, selv om det er litt tåpelig at vi ikke bare kan ha det bra når vi har det bra...)

Og så satte jeg bilen i revers og kjørte videre ut i dagen.
Vi har alle vårt, er en trøste-tanke som fungerer helt fint:-)
Så lenge Erik får dekket sine behov for trygghet, stimulering og kjærlighet, så har vi det faktisk ganske så bra. Jeg opplever at vi ikke er alene om å dekke disse behovene og det er en enorm lettelse og trygghet for oss foreldre.

Barnehagen er en kjempe ressurs.

Så her er talen jeg holdt til verdenes beste barnehage på sommeravslutningen💖
Alt det den gjør for barna våre, men også oss foreldre  - det finnes vel egentlig ikke ord som beskriver det godt nok:


"Kjære alle dere i Gartnerveien!
Tiden går så fort – det virker som i går at vi stod her og hørte på GartnerRock sist.
Dere er et helt unikt flott lite Rockeband!

Fra alle oss foreldre i Gartnerveien barnehage vil jeg si Tusen takk for året som har gått:
For noen uker siden var jeg i en samtale med Bærum kommune i forbindelse Brobyggerprosjektet i Bærum. Der ble det spurt om hverdagen til Erik og jeg fortalte blant annet at han gikk i en fantastisk barnehage, Gartnerveien spesialbarnehage.

De lurte da på hva som er så fantastisk med Gartnerveien?
Jeg ble veldig glad for at de spurte – for da kunne jeg svare!

Og jeg svarte da:
Gartnerveien barnehage er en så fantastisk barnehage for den er tilrettelagt for de mest unike barna våre. Istedenfor at vi foreldre må tilrettelegge en barnehage, kommer vi til en barnehage som allerede er tilrettelagt. En barnehage som forstår og kan om våre behov.
Det er helt unikt!

Men å snakke om barnehagen som sådan – det er jo ikke byggkonstruksjonene som tilrettelegger for oss – det er jo dere som jobber her – som gjør det.
Engasjementet blant de ansatte her er helt unikt:
Dere er oppfinnsomme og kreative –
Dere tar initiativ og ansvar –
Dere er kloke og flinke -
Og sist men ikke minst, dere har masse kjærlighet for barna våre, som barna våre og vi foreldre vokser på.

Den kompetansen og kjærligheten dere ansatte har her, er helt suveren og gjør dette til verdens beste barnehage!

Disse fem årene som Erik har gått her, de har gått så fort, men tiden har også på en måte stått stille.
Det er ett før og ett etter at Erik kom til verden, i nesten alle årene Erik har levd, har han gått her.
Neste år har jeg to skolegutter – Erik på Haug, heldigvis sammen med mange andre kompiser og venninner.
Og storebror i 5 klasse.
De blir så store, så tiden står altså ikke stille!

Dette er fryktelig vemodig, men sånn er livet i rykk og napp. Gartnerveien har en spesiell plass i hjerte mitt og det er jeg sikker på at flere føler her.
Nå gjør vi plass til nye unike barn som skal gå i Gartnerveien spesialbarnehage.
Tusen, tusen takk for at dere og denne barnehagen finnes!"
💓💓💓



Ingen kommentarer: